Bratislava
12. augusta (TASR) - Na Slovensku aktuálne chýba približne 2000 až 3000
učiteľov. Problém s nedostatkom učiteľov v regionálnom školstve sa v
posledných rokoch neustále zhoršuje, a to najmä v niektorých regiónoch.
Pre TASR to skonštatoval predseda Združenia miest a obcí Slovenska
(ZMOS) Jozef Božik. Poukázal aj na nedostatok ďalších pracovníkov v
školstve.
"Samosprávy pravidelne hlásia, že najmä školských psychológov a
špeciálnych pedagógov je v školách málo, čo ovplyvňuje kvalitu
starostlivosti o žiakov s osobitnými potrebami. Počet pedagogických
asistentov síce dosahuje 6900, no vzhľadom na narastajúci počet detí so
špeciálnymi potrebami je stále potrebné zvýšiť ich počet," upozornil.
Školám tiež podľa Božika chýbajú nepedagogickí zamestnanci, ako sú
pracovníci školských jedální, vrátnici, upratovači a iní. Poznamenal, že
táto situácia je kritická najmä vo väčších školách a v regiónoch, kde
sú nízke platy prekážkou pri nábore nových zamestnancov. Nedostatok
týchto zamestnancov podľa neho ohrozuje každodenný chod škôl a komfort
žiakov.
Nedostatok učiteľov vníma predseda ZMOS v Bratislavskom kraji, najmä v
hlavnom meste, kde je podľa neho konkurencia s inými odvetviami práce
najvyššia. Tiež v Košickom kraji s tým, že tento región trpí nedostatkom
učiteľov pre demografické zmeny a migráciu pracovnej sily do iných
krajín. Poukázal aj na výrazný nedostatok najmä v menších obciach a na
vidieku v Banskobystrickom kraji.
Ako možné riešenia odporučil zlepšenie pracovných podmienok, zvýšenie
platov a poskytovanie motivácií pre mladých ľudí, aby sa rozhodli pre
kariéru v školstve, ako aj podporu rekvalifikácií pre nepedagogických
zamestnancov. Dôležité pre motiváciu budúcich pedagógov je podľa neho
tiež zvýšiť status pedagogického zamestnanca a nastaviť podmienky jeho
práce a pôsobenia v školách tak, aby mladí absolventi pedagogických
fakúlt neboli odrádzaní od práce v školstve tým, že budú nerešpektovaní,
často konfrontovaní nielen zo strany rodičov, ale aj zo strany
problémových žiakov.
Doplnil, že na školách, kde napríklad prevládajú žiaci z
marginalizovaných komunít, je preto veľmi náročné získať pedagogických
pracovníkov, ktorí by dlhodobo v takomto prostredí a podmienkach
dokázali pracovať. "Ani pripravované motivačné príspevky zo strany
rezortu školstva nebudú pre učiteľov dostatočným motívom v týchto
lokalitách zostávať a pracovať," dodal Božik.